Open brief aan Steve Ballmer

Beste Steve,

Gooi open die formaten

Iets minder dan 15 jaar geleden richtte ik als voormalig directeur van Lotus België –samen met Patrick De Smedt, Microsoft en Patrick Vijverman, WordPerfect- de VZW BSA Belgium op. In die tijd bestond de ‘standaard PC’ configuratie uit een MS DOS operating system, een WordPerfect tekstverwerker, een Lotus spreadsheet en ev. een Ashton-Tate dBase database en/of een Harvard Graphics presentatiepakket. De toenmalige PC software leveranciers verenigden zich in BSA om het gemeenschappelijk belang nl. het terugdringen van illegale software op PCs samen te bestrijden.

Niet iedereen had toen een PC en daardoor waren er bij de eindgebruikers nog steeds verschillende operating systems in gebruik. Toch wilde iedereen de gebruiksvriendelijke PC toepassingen die in gebruiksgemak schril afstaken tegen de toenmalige mini- en mainframesoftware. Grote bedrijven (waaronder de Europese Commissie) stimuleerden marktleiders WordPerfect en Lotus om hun toepassing op andere platformen dan MS DOS uit te brengen. Bestanden konden probleemloos worden uitgewisseld tussen verschillende operating systemen maar daardoor kwamen de .123 en .WP bestandsformaten tevens in handen van iedereen. Microsoft had niets te verliezen, maakte hiervan handig gebruik en werd –naast PC operating systems- ook marktleider in PC toepassingen. De move naar Windows en het samenbrengen van de individuele toepassingen in 1 Office desktop deden de rest. Het begrip ‘integrated innovation’ was geboren en de eindgebruiker zag dat het goed was.

Microsoft is misschien nooit de eerste geweest met nieuwe dingen maar wist perfect wat de eindgebruiker wanneer nodig had en wist vooral dat de eindgebruiker op zoek is naar een geïntegreerde ervaring. De concurrenten dachten daar weliswaar anders over en dat is de grond van de zaak die meer dan 8 jaar geleden werd ingeleid bij de Europese Commissie. Wat ook de uitspraak wordt in deze zaak dat doet er allang niet meer toe, de uitspraak had 8 jaar geleden moeten vallen en je kan –in een snel veranderende wereld zoals IT- de geschiedenis niet meer terugdraaien. Zelfs Neelie Kroes niet. Want ook zij weet intussen dat de belangen van de consument en de concurrent in geval van ‘integrated innovation’ lijnrecht tegenover elkaar staan.

De wereld is de voorbije jaren meer dan veranderd. Neelie begrijpt het misschien niet en blijft volharden, niet alleen over het verleden maar ook over toekomstige ontwikkelingen binnen Microsoft. Daarom Steve, geef een duidelijk signaal dat Microsoft begrepen heeft dat de wereld veranderd is. Stop met halfslachtige maatregelen en gooi onmiddellijk die formaten open. 3 jaar geleden had het al moeten gebeurd zijn in Denemarken, dan had de hele wereld gezien dat OpenXML –en niet ODF- de meest rijke standaard is voor documentformaten. Microsoft zou weinig marktaandeel verliezen met zijn toepassingen maar zou eindelijk het respect krijgen van een totale industrie. Bovendien zou iedereen kunnen ontdekken dat alleen Microsoft dé software heeft die toelaat al deze rijke functionaliteiten op te bouwen en te onderhouden. We leven in een open wereld en een open wereld verdient open standaarden. Microsoft sprak destijds over ‘de facto’ standaarden maar een ‘de facto’ standaard die niet open (lees gedocumenteerd en voor iedereen beschikbaar) is is geen standaard.

Steve, ik weet dat je slimmer bent dan Neelie. Toon het !

Tot morgen !

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com
Schoten
12 september 2006 18:00

PS Je kan alleen controle verwerven door controle uit handen te geven.